Pensioenadministratie

Met ingang van 9 juni heeft ons fonds een nieuw werkgeversportaal: Mijn Pensioenadministratie. Het nieuwe webadres is portal.mijnpensioenadministratie.nl/rijnenbinnenvaart. Dit betekent dat u niet langer gebruik kunt maken van azlonline.eu. 

Waarom is er een nieuw portaal?

Het werkgeversportaal is een product van onze pensioenuitvoeringsorganisatie AZL. AZL heeft het portaal doorontwikkeld vanuit de ervaringen van werkgevers. Als administrateur binnen uw bedrijf zorgt u ervoor dat de juiste pensioengegevens worden doorgegeven en u de juiste premie afdraagt. Een zorgvuldige en soms tijdrovende klus. Wat extra gemak en sturing is dan welkom, toch? Daarom is er nu: Mijn Pensioenadministratie.

Hoe levert u gegevens aan?

Hieronder meer informatie over de aanlevering van gegevens.

  1. U maakt gebruik van Uniforme Pensioenaangifte (UPA)
    U levert gegevens aan via het salarispakket. U ontvangt de terugkoppeling via Mijn Pensioenadministratie.

  2. U maakt géén gebruik van Uniforme Pensioenaangifte (UPA)
    U gebruikt Mijn Pensioenadministratie voor zowel het aanleveren van gegevens als de terugkoppeling.

1. U maakt gebruik van Uniforme Pensioenaangifte (UPA)

Als u gebruik maakt van UPA levert u elke maand (of elke 4 weken) gegevens aan via uw salarispakket. Wij zorgen voor de technische koppeling tussen uw salarispakketleverancier en AZL. U (of uw administratiekantoor) hoeft hiervoor niets te doen. De inzender gebruikt een leveranciersnummer.

U gebruikt Mijn Pensioenadministratie voor de terugkoppeling op uw gegevensaanlevering. Mijn Pensioenadministratie helpt u om grip te houden op de verwerking en eventuele correcties die nodig zijn voor de pensioenaangifte. Denk dan aan het controleren en oplossen van eventuele meldingen. Ook kunt u er terecht voor inzage in facturen en betalingen of het doorgeven van een wijziging. Bijvoorbeeld een wijziging van inzender of een ander salarispakket.

  • Compleet overzicht inclusief verwerkingsstatus per tijdvak
    Het tabblad ‘Pensioenaangifte’ geeft u een compleet en actueel overzicht van alle inzendingen voor tijdvakken. Per tijdvak kunt u zien of en zo ja, welk(e) aangiftebericht(en) er zijn ingezonden. Ook kunt u de voortgang en verwerking volgen en eventuele meldingen direct in het salarispakket oplossen met de instructies van onze digitale assistent.

  • Digitale assistent
    Geeft hulp en uitleg bij het oplossen van (fout)meldingen per tijdvak van gegevens die u hebt ingezonden via het salarispakket.

Hoe Mijn Pensioenadministratie eruit ziet en hoe u hier de pensioenaangifte verwerkt, ziet u in de onderstaande video.

Meer weten over UPA?

Meer informatie vindt u op mijnpensioenadministratie.nl/pensioenaangifte. Of neem contact met ons op. Bekijk ook onderstaande documenten:

2. U maakt (nog) géén gebruik van Uniforme Pensioenaangifte (UPA)

Als u (nog) geen gebruik maakt van UPA, levert u de gegevens aan in Mijn Pensioenadministratie. De schermen, functies en menu's in Mijn Pensioenadministratie helpen u om uw weg te vinden, acties te voltooien en verkeerde gegevensinvoer zoveel mogelijk uit te sluiten.

  • Dashboard
    Geeft u een compleet beeld van de pensioenadministratie namens uw bedrijf en helpt u om snel afwijkingen vast te stellen. Ook ziet u hoe u ervoor staat, bijvoorbeeld of u bij bent met betalingen.

  • Actiegids
    Een geheugensteuntje dat u vanaf iedere plek kunt aanroepen. De gids haalt berichten en (systeem)taken op die voor uw bedrijf van belang zijn. Bijvoorbeeld als er een betaling nodig is of als er wijzigingen klaar staan in de verzendlijst. Ook kunt u zelf een taak aanmaken als herinnering. Komt u er even niet uit? Dan zijn er helpfuncties binnen handbereik.

In deze video ziet u hoe Mijn Pensioenadministratie eruit ziet en hoe u hier uw pensioenzaken regelt.

Alle berichtgeving digitaal, óók uw facturen

U ontvangt alle berichtgeving over zaken die van belang zijn voor uw pensioenadministratie volledig digitaal. Dit geldt ook voor uw facturen. U ontvangt per e-mail bericht als er belangrijke informatie voor u klaar staat. Of als u iets moet doen.
We verzenden géén facturen per post. U kunt een factuur straks eenvoudig via de link in onze e-mail openen en downloaden, nadat u bent ingelogd met eHerkenning. We mogen de factuur zelf niet als bijlage in de e-mail meesturen vanwege privacy-redenen en beperkingen als gevolg van eHerkenning.

Inloggen met eHerkenning

Op Mijn Pensioenadministratie kunt u alleen inloggen met eHerkenning. Dit biedt meer zekerheid, is voor meerdere online diensten in de (semi-) publieke sector te gebruiken en wordt straks de standaard in Nederland voor zakelijk inloggen. Ons fonds volgt hierin andere organisaties, zoals het UWV, waar eHerkenning nu al verplicht is.

Lees meer over het aanvragen van of inloggen met eHerkenning.