U logt in op Mijn Pensioenadministratie met eHerkenning. Dit inlogmiddel biedt meer zekerheid, is voor meerdere online diensten in de (semi-) publieke sector te gebruiken en wordt straks de standaard in Nederland voor zakelijk inloggen. Uw pensioenfonds volgt hierin andere organisaties, zoals het UWV, waar eHerkenning nu al verplicht is.

Bekijk deze video om te zien hoe eHerkenning werkt.

Aan de slag met eHerkenning

Op Mijn Pensioenadministratie is inloggen met een middel op betrouwbaarheidsniveau EH3 of hoger verplicht. Hebt u nog geen (geschikt) eHerkenningsmiddel? Start de aanvraag en maak een keuze uit de lijst van erkende leveranciers. Of upgrade een bestaand middel.

Checklist eHerkenning

Bent u goed voorbereid? Controleer het aan de hand van deze checklist:

  • U beschikt over een eHerkenningsmiddel met betrouwbaarheidsniveau EH3 of hoger of hebt de aanvraag hiervoor in gang gezet. Tip: u kunt aan één eHerkenningsmiddel verschillende KvK-nummers koppelen. Neem voor de mogelijkheden contact op met uw leverancier.
  • U hebt via de leverancier van uw eHerkenningsmiddel de dienst: portal.mijnpensioenadministratie.nl van Pensioenuitvoeringsorganisatie AZL aan het middel toegevoegd. Bij de aanvraag komt dit vanzelf aan bod, maar bij een upgrade moet u dit zelf regelen.
  • U hebt eventuele machtigingen ingesteld om anderen, bijvoorbeeld een medewerker in uw organisatie of een intermediair (bijvoorbeeld een administratiekantoor) die de UPA-inzending doet en/of regelt toegang te geven tot Mijn Pensioenadministratie. Lees hoe dit werkt.

Besteedt u de pensioenadministratie én pensioenaangifte volledig uit?

En wilt u als onderneming zelf geen toegang hebben tot de informatie in dit portaal? Dan kunt u ervoor kiezen gebruik te maken van een ketenmachtiging. In dat geval hoeft u de stappen hierboven zelf niet af te ronden en hebt u ook geen eHerkenningsmiddel nodig.

Wees ervan bewust dat een ketenmachtiging niet gratis is, beperkingen heeft en uw onderneming altijd eindverantwoordelijk is en blijft voor de pensioenadministratie. Bespreek met het administratiekantoor wat hiervoor nodig is en verwijs eventueel naar beschikbare informatie. Klik hier voor een uitleg, belangrijke aandachtspunten en een instructie hoe je dit regelt.